Huiswerktips november: huiswerk maken, lessen leren, leren plannen.

Klik hier om de mededelingen van "huiswerk maken, lessen leren en leren plannen" te downloaden.

"Goede hulp is erop gericht zichzelf overbodig te maken…”

Leren leren = leren plannen…

Al vanaf jonge leeftijd is het belangrijk dat kinderen hun werk leren plannen. Een planning leren maken én gebruiken draagt bij tot het ontwikkelen van een goede werkhouding en de groei naar zelfstandigheid.

Een goede planning leren opstellen is echter niet zo’n gemakkelijke klus… Kinderen hebben daar onze hulp bij nodig. Daarom is het goed om samen met je kind een dagplan en/of weekplan op te stellen op basis van de vooropgestelde taken en lessen. Uiteraard is een goed ingevulde agenda hierbij het vertrekpunt. (Zie maandtips oktober). Op deze manier wordt een ‘berg’ huiswerk en lessen een ‘overzichtelijke opdracht’.

Gebruik het schema niet als ‘drukmiddel’, maar als ‘hulpmiddel’. Daarom is het ook belangrijk om het schema achteraf even te evalueren: Tijd tekort? Tijd over?

In de derde graad wordt er specifiek aandacht besteed aan het uitwerken van een werkplan naar aanleiding van de toetsenweek. Op de informatieavond bij het begin van het schooljaar kreeg u hierover reeds de nodige uitleg.

U kunt het model dat wij daarvoor gebruiken in het 5de en 6de leerjaar hier downloaden.

 

Algemene tips bij het huiswerk maken en lessen leren:

  • Meestal is het aangewezen om te beginnen met het ‘doewerk’: woordjes schrijven, een tekstje hardop lezen, een wiskundeopdracht maken, … Daarna komt het leerwerk: lessen leren, toetsen voorbereiden, …

  • Wanneer kent je kind zijn les? Het is belangrijk om je kind hierbij te helpen door de les op te vragen, maar maak het ook weer niet té afhankelijk. Geleidelijk aan kan je proberen hierin je kind meer en meer ‘los te laten’. Probeer als ouder hierin een ‘goede coach’ te zijn.

  • Uiteraard is het belangrijk dat je kind begrijpt wat het leert. Laat het daarom de geleerde inhoud in eigen woorden navertellen. Leren is meer dan memoriseren!Als je kind vastloopt, stel dan vragen die hem naar het goede antwoord leiden, maar neem het roer niet over! Oplossingen voorzeggen, helpt je kind niet. Probeer het zelf aan het denken te zetten en laat het zelf het probleem oplossen. Dat kan bv. door één of twee oefeningen samen te maken. De andere, gelijkaardige oefeningen lost je kind dan zelf op.

  • Kijk de huiswerkopdrachten na en reageer positief op de prestatie. Aanvaard dat je kind fouten maakt! Fouten maken deel uit van het leerproces. Leer ook de kinderen hierin te relativeren! Hoe uw kind zijn werk aanpakt is belangrijker dan het resultaat…

  • Het huiswerk verbeteren is een taak voor de leerkracht. Wel kun je als eerste stap tegen je kind zeggen hoeveel fouten er nog in staan, maar je vertelt niet waar. Je kind zoekt dan zelf de fout. Lukt dat niet, dan zeg je waar de fout zit en je helpt je kind. Duid aan op de taak waar je hebt geholpen. Zo houdt de leerkracht een correct zicht op de prestaties en eventuele problemen van je kind.

  • Wijs je kind erop dat regelmatig herhalen zeer belangrijk is. Drie maal 10 minuten is beter dan één maal 30 minuten! Laat je kind niet te lang aan één stuk door werken.

  • Spreek met je partner af hoe je je kind begeleidt. Geef geen tegenstrijdige signalen.

  • Als een kind een oefening niet kan, vraag dan hoe de meester of juf dat op school heeft uitgelegd. Zo kan je jouw hulp daarop afstemmen. Iets op een heel andere manier uitleggen, kan voor onnodige verwarring zorgen.

 

Aandachtspunten per graad:

Eerste en tweede leerjaar:

Vaste huiswerkdagen: maandag, dinsdag, donderdag

  • In het eerste leerjaar moet er dagelijks even geoefend worden voor lezen. Ook het splitsen van getallen moet heel goed worden ingeoefend.

  • In het tweede leerjaar is het nodig om een paar keer per week (liefst zelfs dagelijks) hardop te lezen. Ook de tafels moeten regelmatig worden ingeoefend.

Derde en vierde leerjaar:

Vaste huiswerkdagen: maandag, dinsdag, donderdag

  • Hardop lezen blijft ook in de tweede graad belangrijk!

  • Klok en tafels regelmatig oefenen (=meermaals per week) !  
     Dit kan ook op een leuke manier en hoeft niet altijd schriftelijk te zijn!

Vijfde en zesde leerjaar:

Vaste huiswerkdagen: maandag, dinsdag, donderdag

  • Voor Frans wordt er best dagelijks even geoefend. De les die op school werd aangebracht, wordt thuis nog even ‘herkauwd’.

  • In de derde graad worden ook ‘weektaken’ opgegeven. Dat wil zeggen dat die taken best verspreid worden over de verschillende dagen. Op die manier zullen de leerlingen ook op ‘taakvrije dagen’ toch nog werk hebben. Wel is het zo dat op de taakvrije dagen in principe geen nieuwe opdrachten worden gegeven.

  • Tijdens de toetsenweken werkt men in de derde graad met een ‘werkplan’. Hierin is alles gericht op het voorbereiden van de toetsen. Er worden die weken geen extra huistaken gegeven, tenzij die in functie van een toets staan. Klik hier om een voorbeeld van een werkplan te downloaden.

  • De meeste toetsen worden ook best schriftelijk voorbereid. Deze voorbereidingen kunnen door de leerkrachten ook worden opgevraagd ter inzage en controle.