Huiswerktips: Agendagebruik

Klik hier om de mededelingen van "Agendagebruik" te downloaden.

Agendagebruik

Een correct ingevulde en goed gebruikte schoolagenda is van belang om verschillende redenen:

  • Via de agenda kun je als ouder de taken van je kind dagelijks opvolgen. Bovendien krijgt je kind een duidelijk signaal dat je ‘betrokken bent’ bij zijn schoolse leven, als je de agenda dagelijks inkijkt.

  • Een agenda leren invullen en gebruiken is een eerste stap in de richting van het ‘leren plannen’. Het kan je kind ondersteunen in zijn groei naar zelfstandigheid. Uiteraard moet dit proces tijd krijgen en worden begeleid door leerkrachten én ouders.

  • De agenda is het instrument bij uitstek waarlangs ouders en leerkrachten kunnen communiceren met elkaar.

We geven enkele concrete tips en aanwijzingen i.v.m. het agendagebruik.

Huiswerkbegeleiding in 5 stappen:

  • Stap 1: Tracht de agenda dagelijks in te kijken en doe dat ook samen met je kind. Het is voor jou een controle en tegelijk toon je interesse in zijn of haar werk.

  • Stap 2: Maak samen een dagplan (taken tegen morgen) of een weekplan (taken over meerdere dagen) op. Het is belangrijk om je kind hierin te betrekken en zelfs de ‘leiding’ te geven. Jij hebt hier als ouder een sturende rol. Hou het ook overzichtelijk. Hoe jonger het kind, hoe eenvoudiger de planning. Het uitwerken van een ‘werkplan’ n.a.v. de toetsen, is iets waar de kinderen pas aan toe zijn in de hoogste leerjaren. (Hierop komen we terug in de maandtips van november.)

  • Stap 3: Het huiswerk wordt gemaakt, de lessen worden geleerd… Meestal is het aangewezen om te starten met de ‘doe-taken’: woordjes schrijven, oefeningen wiskunde, … Daarna komen de ‘leer-taken’. Bespreek dit echter ook met je kind… Misschien werkt het voor jouw kind net omgekeerd! Kijk tijdens het werk af en toe eens mee over zijn of haar schouders.

  • Stap 4: Huiswerk klaar? Controleer samen nog eens de agenda. Je kind kan de ingeschreven taken ‘afvinken’ als ze zijn afgewerkt.  Staan er nog taken en toetsen gepland? Moet je kind iets meebrengen tegen morgen?

  • Stap 5: De agenda kan terug in de boekentas en de boekentas wordt klaargemaakt tegen de volgende dag. (Hierover meer in de tips van december.)

  • Voor het eerste en het tweede leerjaar vragen we u om de agenda dagelijks te handtekenen. De juf van het eerste leerjaar vraagt ook om de data per week vooraf thuis in te vullen.

  • Vanaf het derde leerjaar vragen we om de agenda minstens wekelijks te handtekenen. (dagelijks mag dus nog steeds!).

  • De ingevulde taken in de agenda van het eerste en tweede leerjaar zijn telkens dagtaken, en dus tegen de volgende dag te maken.

  • Vanaf het derde leerjaar kunnen er ook opdrachten voor meerdere dagen worden ingeschreven. Bekijk dit dus goed met je kind, in functie van het maken van een dag- of weekplan.