Leestips voor ouders
Beste ouders,
Hieronder vindt u handige tips die u kunt gebruiken bij het inoefenen van lezen!
Klik hier om het document te downloaden.
Overleg met uw kind over de tijdstippen waarop het best kan geoefend worden. Als uw kind daarin inbreng krijgt, is er minder kans op tegenzin.
Spreek van tevoren met uw kind af hoe lang er gaat gelezen worden, zodat het
precies weet waar het aan toe is. Iedere dag een kwartiertje is beter
dan zo nu en dan een half uur.
Tracht geduldig te blijven ! Als uw kind merkt dat u ongeduldig bent, zal het niet rustig kunnen lezen en daardoor meer fouten maken dan nodig is.
Benader uw kind optimistisch en laat merken dat u vertrouwen hebt in zijn/haar vorderingen.
Neem niet elke keer dat u met uw kind gaat lezen een andere tekst. Door herhaling zal het steeds beter begrijpen wat er staat. En als uw kind na een tijdje weer eens dezelfde tekst leest, kan het merken dat het nu sneller en beter gaat.
Zorg tijdens het leeskwartiertje wel voor afwisseling. Na leesoefeningen met een
leesblad neemt u bijvoorbeeld ook eens een gewoon leesboekje.
Leeshulpen
Herhalen van de zin
Telkens als uw kind een leesfout maakt, laat u het even stoppen en goed naar het
fout gelezen woord kijken. Daarna laat u het de hele zin opnieuw lezen.
Herhaald lezen
Neem een tekst en vertel uw kind dat het de bedoeling is dat het die drie keer
gaat lezen. Noteer de eerste keer de gemaakte fouten en bespreek deze voordat u
uw kind de tekst voor de tweede keer laat lezen. Praat er na de tweede en derde
keer samen over of het nu beter is gegaan.
Duolezen
Lees hardop met uw kind mee. Uw kind wordt dan door u “meegesleept” en krijgt
daardoor niet de kans om steeds te blijven aarzelen.
“Gewone” teksten
U hoeft niet uitsluitend de leesbladen te gebruiken. Het gaat er juist om dat uw
kind “gewone” teksten en boeken leert lezen. Ook daarbij kunt u deze leeshulpen
gebruiken. In het algemeen kunt u bij het gebruik van “gewone “ teksten als
volgt te werk gaan.
Lees samen met uw kind om de beurt een stukje
Vat na elke bladzijde even samen wat er gebeurd is, zodat uw kind goed “in het verhaal blijft”.
Schrijf de woorden waarmee uw kind moeite heeft op en laat het die na afloop twee keer doorlezen.
Doe enthousiast over het verhaal dat u met uw kind leest. Zeg dat u benieuwd bent naar wat er verder gaat gebeuren.
Sneller lezen
Laat uw kind een bladzijde lezen. Zeg iedere keer dat het te lang wacht het
volgende woord voor. Zo blijft de vaart erin.
Langzamer lezen
Maak een keuze uit de volgende mogelijkheden.
Lees uw kind een tekst voor in een normaal leestempo. Laat het daarna dezelfde tekst hardop lezen.
Laat uw kind bij ieder punt, dus aan het einde van elke zin, hardop tot twee tellen en dan pas verder lezen.
Begrijpen wat je leest
Waar het bij lezen eigenlijk om gaat, is dat tot je doordringt wat er staat. (En
dat geeft je informatie, of het bezorgt je plezier.)Er zijn verschillende
manieren
waarop u uw kind kunt helpen begrijpen wat het leest.
Lees uw kind de tekst eerst voor en praat samen over de inhoud. Laat het dan zelf de tekst lezen.
Stel regelmatig vragen als: “Snap jij waarom ze dat zo doen ?” of “Waarom doet hij dat ?”
Wijs uw kind op bijzondere dingen die gebeuren in het verhaal.
Probeer uw kind achteraf vragen te stellen over de inhoud van het verhaal.Een laatste maar niet onbelangrijke “hulplijn” bij het lezen is natuurlijk de
leerkracht van uw kind. Hebt u vragen aarzel dan niet om mij te contacteren !
Hopelijk “boeken” we zo met vereende krachten goede resultaten bij de
leesvorderingen van uw kind.
Met vriendelijke groeten,
Juf Lieve
Tel. 0479/900470